آرامگاه های مشهد
نوشته شده توسط : elham
 

این آرامگاه در محله کوهسنگی قرار دارد و متعلق به میرزا ابراهیم اول می باشد . وی از سادات دوره صفوی بوده و نسبش به ابو جعفر موسی مبرقع فرزند امام جواد (ع) می رسد . این مقبره در ملک شخصی خود میرزا ابراهیم واقع شده است و با منظر ایوانی کاشی کاری شده نظر بسیاری از گردشگران تورمشهد را به خود جلب کرده است .

 

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی مشهد

 

در صحن مقبره تعداد دیگری از علمای اخیر خراسان دفن شده اند . میرزا ابراهیم موقوفات بسیاری را در شهر های مشهد ، اردکان و تربت جام انجام داده است و حدود بیست هزار نفر از این موقوفات بهره مند می شوند . این اقدام وی باعث شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوی و اعقاب خاندان واقف در سراسر كشور شجره نسب خويش را تا كنون حفظ نمايند و بخاطر همین مسئله اقدام وی یکی از پدیده های فرهنگی مشهد به شمار می رود .

مسافران تورمشهد می توانند همه روزه از این مکان دیدن نمایند .

 

 

آرامگاه پیر پالان دوز مشهد

 

آرامگاه پیر پالان دوز مشهد دارای گنبدی زرد و آبی است که ترکیب رنگی بسیار زیبایی را تشکیل داده است و داخل آرامگاه که می شوید آرامش خاصی وجود شما را فرا می گیرد. پیر پالان دوز چشم به مال دنیا و ظواهر آن نداشت , او خدا را انتخاب کرد و خدا هم به او عظمت و جلال بخشید. آرامگاه پیر پالان دوز یکی از قدیمی ترین زیارتگاه ها و آرامگاه های شهر مقدسمشهد است و نظر بسیاری از گردشگران تورمشهد را به خود جلب کرده است . این آرامگاه در ابتدا در پایین خیابان نواب صفوی در زمان سلطان محمد خدابنده ساخته شده بود , اما بعد از انقلاب این حرم را خراب و بازسازی کردند و اکنون به زیارتگاهی زیبا و آرامش بخش در محیطی آرام تبدیل شده است, آرامگاه پیر پالان دوز مشهد  از گنبدی پیازی شکل با ترکیب رنگی زیبای زرد و آبی و ایوانی آجری و کاش های فیروزه ای رنگ زیبا تشکیل شده است و این آرامگاه چهار ضلعی است. روی سقف این آرامگاه آثاری از نقاشی هایی که مربوط به دوره صفویان است دیده می شود. پیر پالان دوز از آن جهت به این نام شهرت گرفت که برای امرار معاش خود پالان دوزی می کرد.این آرامگاه هم مانند آرامگاه حر عاملی یکی از چهار آرامگاه نزدیک به حرم امام رضا (ع) است و در خیابان نواب صفوی در ضلع شرقی حرم قرار دارد. مسافران

تورمشهد می توانند از این بنا دیدن کنند .

 

 

 

آرامگاه حر عاملی مشهد

 

حر عاملی از نوادگان حر بن یزید ریاحی است که زمانی که به ایران آمد به اصفهان رفت و بعد راهی مشهد شد. او در مشهد شیخ الاسلام و مدرس بود. هنگامی که فوت کرد جسدش را در سرداب یکی از صفه های شمال شرقی واقع در صحن انقلاب حرم امام رضا (ع) دفن کردند که نزدیک مدرسه میرزا جعفر می باشد. حر عاملی از فقها و محدثان امامیه قرن یازدهم است که از آثار آن می توان به وسائل الشیعه اشاره کرد که این اثر باعث شد که عده ای او را صاحب وسائل بخوانند. آرامگاه حر عاملی یکی از چهار آرامگاه نزدیک حرم امام رضا (ع) است. وهمه ساله بسیاری از گردشگران تورمشهد را به سمت خود مکشاند و مسافران تورمشهد می توانند از این زیارتگاه دیدن نمایند .

مطالب مرتبط :

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی مشهد

آرامگاه شیخ طبرسی مشهد

آرامگا ه شیخ بهایی مشهد





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: آرامگاه های مشهد, بازدید از مشهد, اماکن دیدنی مشهد, جاذبه های دیدنی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: